vrijdag 4 augustus 2017

Die eerste keer bij een tweede kindjeI

De eerste keer.


Vanaf het moment dat dat kleine lijfje, wat 9 maand lang in je buik groeide, op je buik ligt ervaar je als mama een heleboel eerste keren! Memorabele momenten die je niet snel vergeet, en die je vastlegt op foto waarschijnlijk. 
Te beginnen bij het begin. 

De geboorte

Ik denk dat ik wel mag zeggen dat dit een van de meest magische momenten uit je leven is. Je leert iemand kennen die je nog nooit gezien hebt, maar waarvan je weet dat je liefde zo oneindig groot is. 
Een overweldigend gevoel vond ik. 
Zo blij dat je eindelijk dat kleine mensje mag vasthouden, knuffelen en ruiken! 
Dit moment vond ik bij beide zwangerschappen zo zalig. Als ik mijn ogen sluit kan ik een beetje opnieuw beleven wat ik toen voelde. 
Laten we zeggen dat dit het enige momenten is dat voor beiden gelijk opgaat. Maar alle volgende momenten zijn voor mij heel verschillend ;). 

Mijn baby kan rollen 

Bij Aiden zat ik vol ongeduld te wachten. Was ik jaloers op de mama's uit mijn mamagroepje ( op fb ) waarvan de kindjes dit wel al konden. Deed ik er alles aan om hem te stimuleren, en hij bleef hardnekkig volharden om het niet te doen :p. Tot hij een maand of 8 was en plots wel bewust ging rollen. Euforisch was ik!! Mijn baby kon rollen. 

Wel dit was deze keer wel even anders! Ailée was een maand of 4 ( denk ik..) en rolde plots van buik naar rug. En al vlug volgde omgekeerd ook. Zonder stimulans kon mijn kleine baby gewoon rollen. Super blij maar toch wat verbaasd, mijn kleine baby was zo snel! Ze was nu al baby af :p niet meer dat platte baby'tje ! ( en dat terwijl ik me had voorgenomen wat meer te genieten van die inimibaby tijd. Achteraf gezien eigenlijk logisch want er gebeurd nu veel meer op haar niveau, ze ziet grote broer met vanalles spelen op de grond. 

Kruipen

Ook dat verliep hier eigenlijk wat zoals bovenstaand geval. Na het rollen volgde hier al snel het kruipen. Aiden deed er eventjes over om het kruipen goed onder de knie te krijgen. Was nog een beetje onzeker in het begin , maar eenmaal hij het door had super zelfzeker. 

Wel Ailée was nog 10x sneller! Op twee dagen was ze ermee weg. De eerste dag nog een wankel gangetje terwijl ze probeerde op haar knietjes vooruit te geraken. Dag twee leek alsof ze al 3 maand kon kruipen. Zo zelfzeker verplaatste ze zich door onze woonkamer. Nu nog schrikken we er soms van hoe snel ze vooruit geraakt. 

En ook hier geld voor mij een andere eerste keer. Ik weet nog hoe ik bij Aiden uitkeek naar die eerste kruipjes. Hoe ik ernaar verlangde dat hij dat kon, nu de tweede keer was ze er al mee weg voor ik er nog maar aan dacht dat ze het misschien zou gaan proberen. 
Beide keren ontzettend trots, maar bij de ene lang er op gewacht. Terwijl ik bij de tweede dacht , hé zo snel hoeft het nu toch ook allemaal niet te gaan!! 


In de winkelkar

Volgens mij is dit voor bijna elke ouder wel een euforisch momentje! Weer wat minder gesleur met die maxicosi. Want geef toe, het is een vervelend ding. Terwijl ik bij Aiden het ding nog overal mee naartoe sleurde, was is deze keer al wat meer voorbereid op alternatieven. 

Als Ailée sliep gebruikte ik nog de maxi cosi in de kar, maar dan kan je nooit veel boodschappen ernaast leggen. Dus hoera voor de wakkere momenten, dan ging ze steevast in de ringsling mee naar de winkel. Maar sinds vandaag kan ze dus ook al wat langer zitten en mocht ze in het zitje van de kar. 

Terwijl dit bij Aiden gelijkstond aan wat rustiger en comfortabeler winkelen was het vandaag een groot drama! Alle mensen die in de winkel waren hebben het geweten ;). Ik hoor jullie al denken, vond ze het niet leuk? Jawel hoor! Maar Aiden wou het zitje voor zichzelf en ik moest Ailée maar dragen volgens hem. In de kar zelf zitten? Nee dat vind ik niet zo leuk zegt hij dan. Stappen? Nee dan begon hij te huilen want hij wou gedragen worden. 
Deze eerste keer was voor Ailée een groot succes maar toch een hele andere beleving door grote broer erbij. 

De eerste keer echt loslaten 

Bij Aiden was dit toen hij 5 maand oud was. We lasten toen een etentje met ons tweetjes in :). Hij ging naar mijn ouders en wij zaten op 5 minuutjes van hun thuis op restaurant. Wat was dat moeilijk! Ik heb wel 100x m'n telefoon gecheckt, gepiekerd of hij wel z'n afgekolfde melk uit het flesje wou drinken. We genoten ervan maar toch zooo blij dat ik hem terug kon gaan ophalen. Kort daarna moest hij naar de crèche en ik terug uit werken. Nog een grotere stap in het loslaten, naar tot nu toe nog onbekende mensen, en wel voor min 9u mijn baby niet zien. Ik heb gehuild, want ik had het daar zo moeilijk mee..

Nu is Ailée ondertussen bijna 8 maand oud en ze gaat volgende week voor de eerste keer een paar uurtjes weg. Wij hebben een date-namiddag. ;). Opnieuw vind ik dat zeer moeilijk. Mijn baby'tje weer afgeven aan iemand anders. Ze gaat samen met grote broer bij haar lieve meter ! Dus ik weet dat ze ik goede handen zijn. Maar toch heb ik ook een stukje leren loslaten al. Terwijl ik bij Aiden overal zo bezorgd in was heb ik nu meer de ingesteldheid : we zien wel hoe het loopt. Drinkt ze, of drinkt ze niet? Tja we zien wel. Ik ben alvast ook wat gerustgesteld dat grote broer erbij is en dat hij ongetwijfeld voor zijn zusje zal zorgen en haar beschermen. 

The rest is yet to come

Ongetwijfeld zullen er nog heel veel eerste momenten volgen, zoals de eerste stapjes, de eerste woordjes, de eerste keer naar de kapper. 
En hoewel ze beiden mij telkens emo maken heb ik nu al geleerd dat de eerste keer bij een eerste kindje soms net dat tikje anders is dan de eerste keer bij een tweede kindje ( of derde, of vierde,...)

Aangezien je nu niet alleen meer oog hebt voor je baby, maar er ook nog de oudste moet bijnemen. Dat hun die eerste keer van het baby'tje mee beleven. En laat dat voor hen nu ook net een stukje leren zijn. Ze zijn ook wel trots dat dat kleintje plots nieuwe dingen kan, maar toch toont het voor hen ook aan dat zij alweer net wat groter zijn ( dan ze soms willen toegeven ;) ). 



Hoe ervaarden jullie die eerste momenten / mijlpalen bij een tweede of volgende kindje? Vonden jullie dit anders of gewoon exact hetzelfde. 


Liefs,

Kiani
Xxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten